Lezing: Seed Valley (04/04/2017)

17761084_1301208763300702_5421661012350250077_o

Een reclamespot van Albert Heijn volgt de reis van een boerenkool. We zien een winters veld met lange rijen koolplanten, een laagje rijp op de smaragdgroene bladerkronen. Dit wintertafereel wordt gepresenteerd als startpunt. Maar in werkelijkheid zien wij hier juist het eindpunt van een reis. De vele verschillende type kool zijn het resultaat van een eeuwenoud proces van handmatige selectie door telers, zaadhandelaren en veredelaars. Plantenveredeling is in een stroomversnelling geraakt sinds de publicatie van On the Origin of Species (1859). In dit boek zet de beroemde Britse bioloog Charles Darwin zijn evolutieleer uiteen met als lichtend voorbeeld gerichte selectie door plantentelers. De invloed van Darwins meesterwerk waaiert ook uit naar Nederland. Nadat Nanne Janz. Groot de grondslagen van de handel in groentezaad had gelegd, werd in 1867 de zaadhandel Sluis & Groot opgericht in Westfriesland.

Met de opkomst van moderne veredelingsmethodes worden proeftuinen ingeruild voor onderzoekslaboratoria met databases vol genetische informatie. Maar weinig mensen beseffen dat wij dankzij Darwin de koolplant zien als een kunstwerk van handmatige selectie. Dankzij de boerenkool gaat Darwin twijfelen aan de onveranderlijkheid van soorten.

Meer informatie vind je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>